Viser opslag med etiketten fashion news. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten fashion news. Vis alle opslag

torsdag den 29. oktober 2015

Nu stopper Alber Elbaz også... Efter 14 år hos Lanvin.


I sidste uge fik vi at vide at Raf Simons stopper som chefdesigner for Dior, og i går kom så nyheden om, at Alber Elbaz efter 14 år stopper som chefdesigner hos Lanvin. 
'Amen, altså!
Endnu en stor post hos et modehus er altså ledig og endnu en stor designer er ledig på markedet...

Lanvin uden Alber Elbaz virker helt forkert. Tilsyneladende er han blevet fyret. Ham og modehusets ejer har været uenige om forskellige ting omkring den økonomiske strategi for Lanvin, men de nærmere omstændigheder får vi nok ikke at vide i offentligheden. Ikke endnu i hvert fald.

Om Alber Elbaz kunne være på vej til Dior, bliver der selvfølgelig spekuleret en del i. Han ville helt sikkert kunne skabe fantastisk smukke kollektioner samt forene det moderne og det feminine. Spørgsmålet er om han vil kunne generere nok "hype" og opmærksomhed på nuværende tidspunkt. Han har haft stor succes hos Lanvin, men de bedste år ligger efterhånden lidt tilbage i tiden. Kan han genfinde nye højder eller har Dior brug for yngre krafter? Er han fx medie savvy nok? Er han cool nok?
Faktisk er Alber Elbaz tit blevet nævnt som Karl Lagerfelds potentielle efterfølger hos Chanel. Nu må vi se. Jeg håber sandelig ikke, at Alber forsvinder fra modescenen i alt for lang tid.

Hans afgang åbner også op for en ny designer hos Lanvin. Ejeren af modehuset havde Jason Wu ved sin side under sidste modeshow, men det ville i mine øjne ikke været et særlig inspireret valg. Wu har i øvrigt gang i eget mærke samt Boss, og han ville formegentlig ikke have tid til tre modehuse.

Kunne Raf være på vej til Lanvin? Det ville egentlig ikke være det oplagte modehus for ham, men rygterne siger, at han er på vej til et "overraskende" sted..

Hvem er ellers interessante? Stefano Pilati for Lanvin måske? Olivier Theyskens? Kunne Frida Gianinni tage sig af et fransk modehus? Hvem har vi ellers ledige på markedet? Marco Zanini? Der er også den mulighed, at vi får flere skifter i den kommende tid? Eller yngre kræfter kan tage sig af både eget hus og Lanvin fx Jacquemus, Simone Rocha eller Christopher Kane? Spændende bliver det i hvert fald...


På billedet herover ses Alber Elbaz - den lille runde mand foran med briller - sammen med sit hold hos Lanvin for Elle US i septembers udgave.

mandag den 17. september 2012

Øv, Rebekka Bay forlader Bruun's Bazaar


Jeg er så ærgerlig over, at den dansk designer Rebekka Bay forlader Bruun's Bazaar efter kun to sæsoner. Øverst er det et billede fra ss13, som var så fin en kollektion. 
Rebekka Bay, der også er kvinden bag COS' designæstetik, har sagt ja til at være chefdesigner for GAP i USA, og det kan man jo godt forstå. Det er en gigant i samme liga som H&M og Zara. Desværre kan vi ikke rigtig købe det i Danmark, så vi får ikke rigtig noget ud af hendes talenter længere. Heldigvis kan hendes kollektioner for Bruuns Bazaar købes i danske butikker det næste års tid.  
To unge designere, Louise Hedegaard Klausen og Tove Christensen, der har arbejdet sammen med Rebekka Bay i Bruuns Bazaar, overtager jobbet som chefdesignere for det danske mærke. Det ser ud til, at de vil arbejde videre med Bays stil, men nu må vi se. 
Læs mere her og her

fredag den 13. april 2012

Modenyheder

Modenyheder, som jeg tripper over i øjeblikket... Man er vel modenørd. I hvert fald en lille smule. De fleste ting handler om nye designere hos de store modehuse (det er næsten lidt sportsagtig - hvem bliver ny træner for storklubberne?) og nye og gamle modemagasiner... 


  • Raf Simoms bliver ny chefdesigner for Dior. Jeg er meget begejstret. Pladsen har været ubesat i et år siden John Galliano blev fyret for anti-semitiske udtalelser. Snart sagt alle har været rygtet til Dior, men nu er det endelig afgjort. Raf Simons er et godt valgt. Jeg var glad for hans kollektioner for Jil Sander, så jeg har været meget ærgerlig over, at han stoppede der, men nu får vi endnu mere af ham, da Dior også laver haute couture. Raf Simons bliver kaldt minimalist, hvilket ikke ligefrem har været nøgleordet for Dior under John Galliano, men Raf Simons siger selv, at han er andet og mere end blot minimalist. Nøgleordet for Dior bliver ifølge ham selv femininitet, mens nøgelordet for Jils Sander har været purisme. 
  • Hedi Slimane overtager roret hos Yves Saint Laurent, efter Stefano Pilatis kontrakt udløb med denne sæson. Hedi Slimane har før designet herremode for Dior Homme, og var ifølge Karl Lagerfeld grunden til, at den før så store tysker tabte sig gevaldigt, fordi han ville kunne passe Hedi Slimanes smalle habitter. Om Hedi Slimane er lige så dygtig en designer til kvinder må tiden vise, men jeg regner med cool cool og awesomeness. 
  • Stefani Pilati fik faktisk salget til at gå i vejret hos YSL, men var aldrig rigtig populær hos ejerne af modehuset. Nu rygtes han til Giorgio Armani, da Armani selv er fyldt 77 år og regner med snart at gå på pension. Det er spændende, hvad der sker, men jeg håber, at Stefano Pilato ikke forbliver arbejdsløs i alt for lang tid, for jeg synes, at han har lavet flotte kollektioner for YSL. 
  • Vogue Paris har nu haft Emmanuelle Alt som chefredaktør i over et år. Hun har haft store sko at udfylde, da den gamle chefredaktrice Carine Roifeld i den grad formåede at gøre Vogue Paris til et af de førende magasiner i verden. Mens Carine var vovet og en provokatør, der yndede at lade modellerne storryge samt viste flere bryster i bladet end et mandemagasin, så er Emmanuelle Alt en lidt anden type. Hendes Vogue Paris er blevet et mere kommercielt blad med en lidt bredere og tilgængelig smag. Emmanuelle Alt har i den grad en sikker personlig stil, og det gennemsyres bladet af, men debatten om, hvem der er bedst: Alt eller Roifeld stopper aldrig på nettet. Har Vogue Paris mistet sin gnist eller er det dejligt med et mere tilnærmeligt blad, hvor det er okay, hvis man ikke er ekstremt rig og en ægte parisienne? 
  • Apropos Carine Roifeld, så udgiver hun fra efteråret sit eget halvårlige magsin, der får hendes initialer som navn: CR. Endnu ved vi ikke så meget om det, men en forside er blevet offentliggjort, selvom jeg dog ikke er sikker på, at det er den endelige forside (eller den eneste), med den tyske model Kati Nescher. Carine Roifelds mangeårige ven Mario Testino er på kontrakt med andre magasiner, så i første omgang bliver det uden ham som fotograf. Bladet får hovedsæde i New York og bliver udgivet på engelsk.

kilder: fashionista / vogue uk / The Fashion Spot
Det var vist det for nu... Følger i med i den internationale mode, eller er mode for jer lig med personlig stil?