torsdag den 4. juli 2013

Fall ad campaigns 2013 - part I



Nu er det ved at være den tid på året, hvor efterårets modekampagner præsenteres, og dem plejer jeg at se lidt nærmere på. 
Og lad os bare starte med Prada, for blandt kampagnemodellerne finder vi danske Freja Beha, og hende kan vi godt lide!
Jeg har taget begge de kampagnebilleder med, hvor hun indgår... Af dem som er offentliggjorte. Og hun passer perfekt til stylingen og stemningen. Prada har i det hele taget lavet en rigtig smuk efterårskollektion, og jeg synes, at kampagner passer fint til kollektionen.
På første billede ser vi også modellen Malaika Firth, og hun er lidt en sensation i Prada-universet, der i mange år kun brugte hvide modeller. Også asiatiske Sun Fei Fei er med i kampagnen. Faktisk må man sige, at denne kampagnesæson ser ud til at være præget af en lang større diversitet i forhold til hudfarve og alder end længe set. Pradas cast består af både nye, unge modeller såsom Amanda Murphy på nederste billede ved siden af Freja, men også 44-årige Chrtisty Turlington og 38-årige Caroline de Maigrait. Det er postivt, når modebranchen åbner op for et mere forskelligeartede skønhedsideal. 



Man kan selvfølgelig også gå i den helt anden grøft, og nærmest ikke vise modellen. Modellen er endda 46-årige Kristen McMenamy, som et ikon i modebranchen. Om vi får mere at se af hende, ved jeg ikke. Der er kun offentliggjort disse to billeder. Ellers må man sige, at Alexander Wangs første kampagne for Balenciaga forsøger at skabe en afstand til Guesquieres vision. Wangs version af Balenciaga er minimalistisk og enkel, mørkt og modent. Den vanlige fotograf er skiftet ud, logoet er blevet lavet om, og alt er sort/hvidt. Jeg er sådan set positivt overrasket over Wangs første kollektion, da jeg aldrig rigtig har været så stor fan af Wang, men kampagnen er indtil videre lidt kedelig.



Tom Ford har ligeledes castet modeller af alle hudarver til sine efterårskampagne. Det børr han også med den kollektion, han har lavet. Der er knald på farver, etniske inspirationer, dyreprint, urban street wear...
Modsat sine skønheds- og parfumekampagner, så er hans dametøjskampagner ikke specielt gode. Denne er dog meget bedre end de to foregående - lidt mindre photoshop hell, selvom der også har været lidt for meget efterredigering på disse billeder. Jeg forstår ikke, hvorfor han som mester-æstetiker ikke gør det bedre? Oh well.
 Hans kollektion var en af dem, som man enten elsker eller hader... eller klukker af. Den er så meget et clusterfuck af dårlig smag, at jeg får lyst til at kunne lide det hele, og jeg glæder mig til at se tøjet i modebladene. Jeg har dog lagt mærke til, at det indtil videre har været nogle af de mere stilrene looks, som er blevet brugt i modeserier. Jeg håber dog på masser ka-pow styling i fremtiden.



Marc Jacobs viser med sin efterårskampgne et alternativ bud på et skønhedsideal, ikke sandt? Det er nærmest som om han troller sine kunder... Modellerne har fået påsat en paryk klippet i en frisure, som man ikke ville ønske for selv sin værste fjende. De udvalgte billeder til kampagnen er så uheldige i forhold til modellernes ansigtsudtryk, at vi selv ville have slettet dem fra vores kamera (og facebook), hvis vi så sådan ud... Så hvad er meningen? Nogle vil kunne se det cool, quirky og typiske Marc Jacobs i billederne. Nogle ved, at han i sine kampagner tit lege med ugly-pretty. Nogle vil bare straight hade dem. Andre vil påpege, at man i det mindste lægger mærke til dem? 



Dolce & Gabbana fortsætter de sidste par års stil i deres nye efterårskampagne. Skuespiller Monica Belucci er sammen med modellerne Kate King og Bianca Balti igen igen tilbage, men får i denne sæson selskab af model-of-the-moment Andreea Diaconu. De italienske designere må jo have fundet ud af, at denne type kampagner virker, men det er lidt svært at have noget nyt at sige om kampagnen. Det er glamourøse, italienske postkort med billeder af smukke arketyper og tøj, der passer perfekt til rige, katolske kvinder - både de kyniske, de kloge, de teatralske.... ja, furierne. Der er drama, for Italien er drama. Tøjet ligner også de foregående kollektioner. 



Modemæssigt er det ved at være en del sæsoner siden, at Missoni har været relevant. De har sikkert en fast kundekreds og laver helt sikkert smukt strik i fine mønstre, men de har ikke gjort opmærksom på sig selv gennem signifikante kollektioner. Det bliver nok heller ikke i år. Kampagnemæssigt har de fået prøvet en masse forskelligt af de seneste sæsoner. I denne omgang er kampagnen blevet lagt i hænderne på Alasdair McLellan, der har fotograferet Stella Tennant ved kysten. Jeg kunne have været "podiet" foruden, for det dramatiske kystlandskab er fantastisk flot som baggrund for Missonis 70'er retro-strik. Smag og behag som man siger. 

Vi tager flere kampagner i det tempo, som de kommer i god kvalitet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar