tirsdag den 1. juli 2014

Modekampagner a/w 2014 part I



Lad os tage de første ti kampagner (indrømmet, jeg har tyvstartet med Louis Vuitton forleden) for efteråret, som er begyndt at blive frigivet på internettet.
Øverst er det Prada, der for en gangs skyld ikke er en såkaldt multigirl-kampagne, men blot har en enkel kvindemodel og en enkel herremodel i form af Mica Arganaraz og Karl Kolbitz. Beton er in i disse tider, og modellerne poserer i Prada aw14-kollektioner foran moderne arkitektur i beton. Det er koldt og råt, men en ganske flot baggrund. Kampagnen gør måske på grund af manglende star power ikke så stort et indtryk som tidligere tiders kampagner, men billederne er flotte og resultatet er eksklusivt, high fashion OG kommercielt.  



Mulberry er in between designers, og det betyder også, at der ikke er noget høj profileret tøjkollektion at sælge denne sæson. Det er nok alligevel taskerne, Mulberry tjener sine penge på... Tøjet er nu ganske meget mig. Det er netop engelsk, jagtagtigt, kostskoleagtigt and all that jazz. Billederne er meget smukke, og jeg byder den mere naturlige og realistiske æstestik velkommen efter mange års opstillet fairytale quirkyness. Det var fint, mens det varede, men jeg er vild med landskabet, lyset og skyggerne... Cara Delevingne er fortsat ansigt for mærket, og på begge billeder her bider hun i græs... 



Balenciaga og Steven Klein er et godt makkerskab med mørke kraftfulde kampagner. Forårets kampagne med Daria Werbowy var blandt sidste sæsons bedste. Denne med Gisele er ikke helt lige så smuk, men den har helt sikkert fat i noget. Gisele har fået en frisure, der vel mest af alt ligner stilen fra Hitler Jugend (kan ikke lade være med at tænke, hvordan de har kunne gemme hendes eget lange hår uden at hun får et større hoved?) Ej, jeg synes, billederne er cool - også selvom et spejlkabinet ikke er nogen speciel original ide.
Gisele har simpelthen landet så mange kampagner i efteråret, at det ogs¨er godt at få hende i en lidt mindre opdullet glamourøs udgave end vi kender hende. Her kan man se, at hun ikke bare er en lækker dame, men selv i en mere androgyn udgave brænder igennem på billeder.



Dolce & Gabbana har fundet vej til Eventyrskoven, hvor røvere, riddere og Rødhætte bor. Claudia Schiffer bor der også - hun har fået sæsonens guest start spot. Bianca Balti er med som altid, og selvom de resterende modeller faktisk er new girls, så ligner en model som Kate Bogurcharskaia som sin navnesøster D&G-favoritten Kate King. Det samme gør Vittora Ceretti. Nastia Sten og Eva Berzina medvirker også.
Ansigtsudtrykkene i kampagnen er som altid lige ud af et skuespil fra et amatørteater i provinsen. 



Marc by Marc Jacobs har været igennem lidt af en makeover med ny kreativ chef og designer, hvilket også har fået betydning på PR-siden. Juergen Teller er blevet skiftet ud med David Sims bag kameraet, og modellerne er hentet fra Instagram i en konkurrence lanceret i starten af foråret. 
Det er ungt, hipt og egentlig ret effektivt, synes jeg. Jeg er ikke umiddelbart i målgruppen, men hvis jeg var en rebelsk yngre pige forelsket i tidens sporty, 90'er tendenser og med et referenceapparat, der gik øst over mod Japan fremfor tilbage i tiden, så var det lige noget for mig. Jeg kan sagtens se fidusen i kampagnen.



Miu Miu har nuppet Stacy Martin, der spillede med i Nymphomania tidligere på året, til at fremvise Miu Mius efterårskollektion. Jeg synes billederne er flotte, men må nok indrømme at jeg ikke helt forstår friske og farverige Miu Miu i sort og hvid. 60'er og 70'er referencerne er dog helt i Miu Miu og Miuccia Pradas ånd, så den lige i øjet. Stacy Martin er køn, selvom jeg ikke kan genkende hende på billederne her. 



Alberta Ferretti har booket Mariacarla Boscono igen efter en meget flot kampagne her i fåret med den italienske model. Ferretti har også søgt ud i skoven ligesom Dolce & Gabbana, men de har holdt konceptet mere simpelt og knapt så tegneserieagtigt. Det er blevet til nogle fine billeder, men det er også billeder, man hurtigt glemmer. 




Moschino er gammel i gamet, men mærket har fået nyt liv med Jeremy Scott som chefdesigner. Han er født til den rolle, da Moschino altid har haft har dyrket kitch og med vilje tilført designklassikere, dyr mode og high fashion en sjat tacky Tænk Chanel i 1980'erne tilført humor. Det kan Jeremy Scott om nogen, og han fik lynhurtigt alle til at crave McMoschino-gear efter showet i februar. 



Isabel Marant er ligesom Balenciaga gået fra Daria Werbowy til Gisele. Der var andre modeller, jeg helelre havde set for Isabel Marant, men Gisele ser nu lækker ud på billederne - især det sidste her. Jeg kan godt lide, at de har gjort hende frisk og sommerlig med ekstra fregner og sol på kinder og næse. Outfittet er også godt, og de støvler... haps:) Kampagnen ligner utrolig meget kampagnen fra sidste år, og Daria og Gisele gør det samme foran kameraet. 


Givenchys kampagne har også samme opsætning som sidste sæson. Det ene billeder er et sort/hvid solo shot af den franske skuespiller Isabelle Hubert, mens det andet er et gruppebillede i farver fra noget der ligner en cool, fashionabel fest med nogle mutte, dystre damer og mænd. Blandt de dystre damer finder vi blandt andet Kendall Jenner, som nogen måske kender som Kim Kardashians søster. Også Peter Brant Jr - socielite og søn af Stephanie Seymour og billionæren Peter Brant - medvirker foruden en række modeller. Gruppebilledet kan minde om en Lanvin-kampagne, men tøjet er umiskendeligt Givenchy.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar