mandag den 28. september 2009

Sophies valg



Jeg er opslugt af en bog for tiden, selvom jeg burde sidde og læse bachelorlitteratur i stedet.


Sophie's Choice eller på dansk Sophies Valg er en af de bøger, hvor man både lærer noget om noget, lærer karakterene at kende og er spændt på, hvad der kommer til at ske. Jeg er over halvejs i den 530 sider lange roman, som blot bliver sværere og sværere at lægge fra sig.

Men hvad handler den om? Anden verdenskrig er lige slut. Fortælleren Stingo er flyttet til Brooklin, New York efter at være vokset op i sydstaterne og gået på Duke University i North Carolina. I New York forsøger han sig som forfatter, men møder kæresteparret polske Sophie og yankeen 
Nathan. Han forelsker sig hemmeligt i Sophie og bliver hendes betroede, når hun fortæller om sin fortid i blandt andet Auschwitz. De tre hænger for en periode sammen som hjertemalm, men Nathan er ikke stabil og bryder nogle gange ud i vredesudbrud, som går ud over både Sophie og Stingo. Åh, hvad der ellers sker rent handlingsmæssigt kan jeg vist ikke afsløre (og jeg ved det heller ikke endnu - jeg er ikke færdig). Jeg lærer om New York og ungdommen og normerne i 40'erne, jeg lærer om sydstaterne og forholdet mellem dem og nordstaterne, jeg lærer om polske forhold før krigen, om kz-lejre og fangernes desperate forsøg på at redde sig selv eller andre og jeg lærer om så meget mere. Bogen er en pageturner og så godt skrevet, at jeg end ikke skal anstrenge mig for at få mere med... Jeg får det serveret. Og jeg vil have mere. De sidste 220 sider skal jeg nok komme hurtigt igennem...

Ps. jeg har ikke set filmatiseringen, men den blev nomineret til adskillige Oscars og Meryl Streep vandt en Oscar for bedste kvindelige hovedrolle. Så hvis man ikke er til bøger, kan det være. at filmen holder?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar