mandag den 21. maj 2012

Modeller skal ligne os selv...


Det er egentlig lidt sjovt, at modebranchen bliver ved med at insistere på at bruge size 0 modeller på 1,80 m, når undersøgelser viser, at forbrugerne er mere tilbøjelige til at købe tøjet, hvis modellerne ligner dem selv. Det burde jo få designerne til at vælge modeller i alle mulige forskellige former og størrelser samt tænke mere over at variere alder og etnisk oprindelse? 
I kan læse mere i denne artikel fra Refiney29.

Jeg kender det godt selv. Jeg bryder mig ikke om kampagner, hvor pigerne ser ud til at være 14 år. Jeg gider ikke ligne en 14 årig, når jeg selv er i 20'erne. Og selvom jeg synes, at mennesker er smukke i hele verden uanset hudfarve, så lader jeg mig nemmere inspirere tøjmæssigt af hvide piger, da fx de samme farver klæder mig som dem. Jeg synes, at det fint med flere kropsstørrelser i modebladene, men jeg føler ikke, at jeg kan bruge modeserier med plus size modeller til noget, fordi jeg ikke selv er plus size. Jeg er ganske vist heller ikke size 0, men det er sikkert også derfor, at piger på gaden inspirerer mere end modeller i bladene?  

Øverst er det et billede fra V Magazines Shape Issue, hvor plus size modeller viser maveskind og stramme jeans. 

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig tænkt over hvad modellens størrelse eller hudfarve gør for min købelyst. Dog tænker jeg tit at dette og hint kan jeg ikke bære, netop fordi jeg ikke er 1.80 og lige op og ned, men det handler jo egentlig mere om tøjets snit. Det sagt, så ville jeg virkelig ønske at modebladene viste et mere differentieret kropsbillede, således alt over størrelse 34 ikke betragtes som over normalen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man er jo nok forskellig, men ifølge den linkede artiklen så forøges forbrugernes købelyst med op til 300 %, hvis de kan identificere sig med modellens udseende. Men det er jo én ting. En anden ting er, at jeg også gerne vil se et mere varieret udtryk i bladene, hvad angår krop og skønhed. Ikke for at få lyst til købe mere, men for på den ene side at udfordre det eksisterende skønhedsideal, men også fordi der er så mange måder at være smuk på - hvorfor ikke udnytte det kunstnerisk.

      Slet