søndag den 6. maj 2012

Nørrebro


Jeg har været i København i weekenden. Det vil sige. Jeg har været på Nørrebro. Ydre Nørrebro for at være helt præcis. Vi havde kørelejlighed til København i denne omgang, så vi var ikke engang på hovedbanegården. Jeg har aldrig prøvet kun at være i en bydel før. Derudover så har jeg aldrig rigtig hængt så meget ud på Ydre Nørrebro før. Da jeg boede i København, boede jeg på Vesterbro og i Indre By, og man er mest i den bydel, hvor man bor. Eller hvor sine venner bor. Mine venner er først flyttet ud omkring Nørrebro Station inden for de sidste par år. 
Det er en rar bydel, så jeg tænkte, at jeg ville fortælle lidt om mine "oplevelser". Jeg har jo desværre ikke noget kamera for tiden, så jeg har googlet mig frem til nogle billeder;)


Jeg har altid holdt meget af området omkring Nørrebro Station. Der er altid mange mennesker, de har travlt, og der mange forskellige typer mennesker af kigge på. Der er en helt særlig nerve, og det føles som at være i en storby. Det er et område, som man ikke finder i andre byer i Danmark udover København. Området er ikke just smukt i klassisk forstand, men hvis man er til det lidt slidte og rå look, så synes man, at der er super cool.


Et af de nyere tiltag i området er den Røde Plads (og Superkilen) omkring (og ved) Nørrebro Hallen. Det er blevet et sted, hvor man kan hænge ud og dyrke motion, grille, lege, spille spil og alt muligt andet, og det ser ud til at blive brugt. Det hele åbner først officielt i næste måned, for der mangler stadig lidt. Superkilen er delt i to pladser. Her kan I se den Røde Plads, der meget overraskende er rød. På pladserne har man forskellige ting, der er hentet fra andre lande. Her ser I nogle skilte, men derudover er der også et nordafrikansk springvand, engelske skraldespande og så videre. Det er som man kunne forvente på Ydre Nørrebro meget respektfuld over for det multikulturelle, men det er også næsten for konceptuelt, planlagt og politisk korrekt. Og så alligevel ikke, for det bliver flittigt brugt af nabolaget og "virker" altså, så det er svært at være kritisk.


Her får I først et billede af den Røde Plads ovenfra, mens det andet billede er fra den anden plads. Vi boede hos en kammerat, der har udsigt ud over den sorte af pladserne, og det var hyggeligt at se på folk lege og hænge ud  her.


Det er ofte i en blanding af had og kærlighed, at mine venner omtaler Jægerborggade. Gaden er på den ene side en himmel af kaffebikse, sundt take-away, vinbarer og andre berlinercool beværtninger samt antikforretninger og andet finurligt og fjollet, som speltborgerskabet elsker. Der er masser af loppemarkeder og andet hygge. Det er på den ene side skønt, men på den anden også lidt for meget kreativ københavneri på alt for lidt plads. Mens resten af Nørrebro byder på en herlig blanding af mennesker, så er en tur op og ned af Jægerborggade en meget homogen affære på godt og ondt. Det er altid sjovt at se på smarte mennesker, men jeg bliver personligt hurtigt forpustet og lidt træt af alt den selvbevidsthed samlet på samme sted. Alligevel vil jeg anbefale at tage en lurer i området. 


Jeg købte selv en udmærket sandwich fra Sundt Take-away og tog den med på Assistens Kirkegaarden. Her satte jeg mig på græsset og læste i en bog, mens jeg spiste frokost. Assistensen er virkelig hyggelig, selvom det er en kirkegård. Den bliver brugt som park, hvilket jeg i starten af min tid i Kbh fandt en smule aparte, men jeg er siden hen vendt på en tallerken. I Aarhus hygger jeg også tit rundt på nabokirkegarden, som også har parkkvaliteter. 


Torsdag aften var vi på den prisvindende bar Musiksmag. Jeg ville lige vise skiltet. Alle skilte på Jægerborggade ser sådan ud - altså hængedimsen.


Musiksmag er en hyggelig bar. Cool indrettet, og musikken er god, og vi havde bestemt en happy aften. Til gengæld var det igen en meget homogen gruppe af mennesker denne aften. Jeg følte en smule, at jeg var til fest med mine kloner. Mig og mine kloner er altså lidt for selvbevidste, så det kan godt være lidt træls at være i hinandens selskab. Selv Bjarke mødte fire personer, som han kender, selvom han kun har boet i Kbh i 9 måneder for 8 år siden. Stedet appellerer til os og vores typer. Al den coolness og rigtighed fik mig til at savne Vores Sted, Troubadouren og Peder Wessel i Aarhus. Nogle billige brune værtshuse, hvor vi ofte tager en øl som mellemstop, og hvor jeg aldrig tænker over, om det er cool eller ej. 
Jeg elsker, at København virkelig har mange hyggelige barer at vælge mellem samt at der generelt er mere levende og gang i den i Kbh end Aarhus, men jeg savner ikke, at folk er mere nicheopdelte. 

Nå, jeg bliver i Aarhus lidt endnu, men det er jo nok et spørgsmål om tid, før jeg tager tilbage til København;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar