lørdag den 6. juli 2013

Tall Ship Race i Aarhus


Bjarke og jeg ...og senere også Søren... var nede og se på store skibe på havnen i går. Der er Tall Ship Race i weekenden her i Aarhus, hvilket betyder masser af store sejlskibe og 3000 sømænd i byen. 

Jeg er en sucker for sådan noget. Ikke at jeg ved det mindste om skibe, men jeg elsker æstetikken, jeg elsker havnen, vandet, eventyret... og vi havde en pretty nice dag. J
eg skal forsøge at begrænse mig mht til billeder. Jeg klikkede løs, for jeg blev konstant imponeret... Jeg kan stærkt anbefale en tur derned. Der er masser af boder og aktiviteter og koncerter oven i hatten. Vi så dog bare på både... 
Og spiste i stedet en LeCoqDog fra Haute Friture i Graven bagefter... det er blevet et rigtigt hipsterområde, men der er også hyggeligt:)

Anyways, øverst har vi et skib helt fra Mexico. Det var et af de største skibe, og det havde den allerstørste besætning på hele 276 mand. 


Her er vi ombord på det brasilianske skib, og det er helt utroligt, at Bjarke smiler så hjerteligt, for han følte sig hurtigt lidt presset over det overvældende antal mennesker, der gjorde, at vi skulle stå lige lovlig lang tid i kø for at købe af båden igen.


Samtlige tov til sejlene har navne.. tror jeg da nok. Jeg forstår ikke portugisisk? Det brasilianske skiv var i øvrigt bygget i 2000. Det er lidt mærkeligt at bygge gammeldagsskibe i vores tid, men det var et flot skib. 


Svenskerne havde et ret sejt skib, som lignede noget fra Pirates of the Carribean. Det var ikke det mest elegante skib, men eventyreren i mig var meget begejstret.


Russiske Mir var sammen med et polsk skib både det længste og det højeste skib på havnen. Masterne går 50 m op i luften. Der er virkelig langt op. Tænk at de tør kravle derop?!


Her har vi så skoleskibet Danmark, hvis nogen skulle være interesseret:)


Og her har vi så mig med et andet danske skib, Georg Stage, i baggrunden. Georg Stage er lidt mindre, men en del mere charmerende end Danmark, hvis man spørger mig.


Og et stort smil


Her har vi det polske skib, der sammen med Mir var det største. Ca 108 meter langt og 50 meter højt med en besætning på 208 mand... tror jeg nok. Jeg læste programmet i går, men gider ikke til at finde det frem og tjekke efter... 


Jeg var ret vild med galionsfiguren på skibet fra Oman. Jeg var også vild med matrosernes påklædning, da de lidt ligesom figuren her havde et pakistanertørklæde bundet om hovedet i stedet for en kasket. 


Søren og Bjarke foran Roald Amundsen.
Til sidst får I lige lidt forskellige billeder, fordi jeg synes, at skibe er så pæne:)
I morgen sejler skibene mod Helsinki. Jeg vil gerne ned og til havnen og se dem sejle væk, for jeg tror, at det er et storslået syn.
Efter Helsniki skal de til Riga og så slutter de af i Szczecin (sikke en stavemåde). Der er konkurrencer i fire klasser. Udover de store skibe, som jeg har taget billeder af, er der også mange mindre og meget flotte sejlskibe på havnen. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar