søndag den 11. januar 2015

Modekampagner s/s 2015 part I



Så er det ved at være tid til at begynde at mini-anmelde modekampagner igen. Jeg starter med ti, og så kommer der et par indlæg mere med flere af de største modehuses kampagner hen ad vejen. I takt med de offentliggøres og udgives.

Vi lægger ud med Balmain, som har samlet en gruppe topmodeller af Victoria's Secrets typerne. De skændes, slås, æder og ser tv iklædt Balmain-kreationer (er det bare mig eller bliver Balmain mere og mere tackyugly med Olivier Rousteign som chefdesigner?) fotograferet af Mario Sorrenti. Jeg kan egentlig godt lide kampagnen; jeg kan bare ikke lide tøjet. Man skulle tro, at det var en af Versaces dårlige sæsoner, og det siger noget, skulle jeg hilse at sige!



Efter nogle sæsoner med newbies og Cara Delevigne, har Karl Lagefeldt hentet supermodel Gisele Bündschen til Paris, hvor hun poserer barfodet iført Chanel ss15. Den ellers farverige kollektion er fotograferet i sort og hvid, hvilket nok gør kampagnen kønnere for eftertiden, men det giver godt nok tøjet en anden stemning end på catwalken, må man sige. Hvad synes jeg... bum bum. Karl Lagerfelds fotografi er som sædvandlig en smule flad/fad, men det kunne være værre. Jeg kan lide Paris lige godt som baggrund som den næste, jeg forbliver nok lidt lala, for selvom Gisele er flot og fin foran kameraet, så bliver hun nok aldrig min yndlingsmodel. Nej, havde det nu været gamle Chanel-favoritter som Freja eller Daria derimod....



Jeg har været ret vild med flere billeder og et par modeserier med modellen her, Annely Bouma, så jeg var ret begejstret, da jeg så kampagnen første gang. Den fokuserer meget enkelt på Jil Sanders crisp og clean kollektion samt Annelys interessante ansigt. Kampagnen kunne ganske vist lige så godt have været for Zara eller COS, men nu er den for Jil Sander, og jeg er umiddelbart fanget. Jeg har læst mange skrive grimme ting om forårets Jil Sander-kollektion, men jeg hører til dem, der rigtig godt kan lide den. Ja, jeg kan godt lide Jil Sander-kvinden anno 2015.



Jeg har vist ikke altid Donna Karan med i disse campaign reviews, men nu tager vi hende med i denne sæson, fordi... det gør vi. Andreea Diacony har til min store glæde skiftet Karlie Kloss ud, og hun viser Karans tøj frem foran et abstrakt malet kæmpelærred. Jeg bliver nok aldrig selv en Karan-pige og er nok heller ikke målgruppen, for hvis den skulle fange mig, så failer den... men jeg tror, at den er fin ift Karans kunder. Den er enkel og luksuriøs på en alligevel tilgængelig måde, man godt kan forestille sig passer til flere typer i fx New York.



Dolce & Gabbana behøver såmænd ikke et logo, for man kan efterhånden genkende deres kampagner fra en kilometers afstand. Denne gang er de dog ikke i Italien/Sicilien, men ser ud til at være tagen en tur til Spanien med Olé og matadorer plus alt hvad den kan trække af den slags klichéer. Wello, det er nu engang Dolce6 Gabbanas brand, og det er vist nok en vigtig ting at have styr på i dagens modeland.



Farvebilleder og sort/hvid-billeder sat over hinanden. Jeg kan se, at ikke alle sammensætninger består af et modelbillede og et still life, men mange af dem gør. Jeg kan godt lide kampagnen, selvom den nok ikke går over i historien som min all time Prada-favorit. Dertil er den set før så at sige, men kollektionen er virkelig pæn, og det er godt at se midt-00'ernes topmodel Gemma Ward tilbage foran kameraet. Hun får selskab af Julia Nobis og Ine Neefs. 


Jeg er ikke stor fan af modekampagner med hvid baggrund. Det gør dem ekstra kedelige for mig både på skørmen og i bladene. Får dem til at se knapt så lækre ud. Men Raf Simons er åbenbart glad for looket, for ham og fotografen Willy Wanderperre har vist lavet en kampagne eller to før for Dior, der minder om denne. Jeg savner dog deres kampagner for Jil Sander, som Raf Simons var chefdesigner for før Dior. Wanderperre kan være vidunderligt filmisk i sine billeder, og det savner jeg lidt i hans Dior-kampagner. Men... jeg kan godt lide blomsterne i logoet og jeg kan godt lide, sammensætningen af billeder, hvor den ene er vendt på siden. Modellerne er Julia Nobis, Natalie Westling og Lexi Boling. 



For nogle sæsoner siden skiftet Marc Jacobs sin mangeårige fotograf for mærket, Juergen Teller, ud til fordel for David Sims, og selvom jeg er all for et frisk pust en gang i mellem, så er der et stykke fra denne kampagne til nogle af de allerede ikoniske kampagner, som Teller skød... Mens jeg var ret vild med Sims' første kampagne for MJ, så er årets studio-shoot med mange af de største modeller i verden lidt undervældende. Jeg er dog sikker på, at den gør, hvad den skal på de glittede sider i bladene.
Jeg udvalgt Jessica Stam og Anja Rubik her, men der er vist 8 forskellige modeller eller noget i den retning.



Miu Miu har endnu engang fundet nogle af filmverdenens smukkeste, mest cool, mest upcoming og mest it-girl-agtige skuespillere til at være ansigt for sæsonens modekampagne. De gør det ikke hver sæson, men næsten. Denne gang er det Marine Vacht, Imogen Poots og Mia Goth, der får æren. Resultatet? Tja... Bedre end så mange kampagner og det er kønne, cool piger og alt det der... Jeg har bare altid så høje forventninger til Miu Miu (cool kollektioner + Steven Meisel som fotograf), og de indfries ikke helt. I det mindste er kampagnen i farver, og det fortjener Miu Mius kollektioner altså (i efteråret var den sort/hvid... so wrong ift kollektionen).



Carolyn Murphy er frontfigur for Max Mara i denne sæson. Hun er rykket ind i en stue med sort og hvide mønstre, der matcher meget af Max Mara-mønstrene i denne sæson. Det giver en helt særlig effekt, der for nopgen er cool, men sikkert også for andre giver hovedpine. Jeg har derfor valgt et par af de billeder, hhvor tøj, model og baggrund glider knapt så meget i et - det røde look og det beige. Jeg kan nu godt lide det. Normalt bruger Max Mara ensfarvet studio-baggrund til sine kampagner, og det bliver hurtigt lidt kedeligt.


^Sæsonens Burberry-kampagnen viser to af Englands mest succesfulde modeller sammen, nemlig supermodellen Naomi Campbell og den halvt så gamle Jourdan Dunn. Burberry har for vane at bruge Engelske modeller eller up and coming navne. Selvom Jourdan og Naomi er smukke kvinder, så foretrækker jeg som som sagt on location kampagner. De seneste års Burberry-kampagner har været ret kedelige - især når man sammenligner med kampagner for 5-10 år siden. Endda 15 år siden.


^Denne sæson har Saskia De Brauw fået æren af at være ansigt for Bottega Veneta. Bottega Veneta skifter meget stil fra kampagne til kampagne, men de bruger som regel i hovedsæsonerne de mest eksklusive modeller i verden såsom Freja Beha og Raquel Zimmerman... og nu altså Saskia De Brauw.

^Givenchy lavede i denne sæson en kampagne, hvor halvdelen af billederne bestod af sort/hvid-billeder af Julia Roberts og den anden halvdel var billeder af unge modeller klædt i sort på motorcykler i skoven. Det er en udmærket kampagne. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar