onsdag den 4. november 2015

Ready for Balmain x hm i morgen?


Jeg følger de her samarbejder mellem eksklusive modehuse og H&M med stor interesse, selvom jeg ikke hver gang er lige imponeret over resultatet. Det er fair nok. Det er jo modehuse med meget forskellige designæstetikker, som de samarbejder med, så det ville også være underligt, hvis man kunne lide dem alle sammen lige meget.

Man kan sagtens forholde sig kritisk til hele ideen. Køber man i morgen Balmain eller H&M? Hvad er egentlig forskellen på H&M, der "kopierer" modehusenes looks i løbet af året, og så disse samarbejder? Er det fedt at få lov til at smage lidt på dyre modehuse, man ellers ikke har råd til, eller er det dårligt blandet saftevand, der nok ser rødt ud, men smager af ingenting? 

Hvis jeg skal være ærlig, så er jeg egentlig lidt ligeglad med den diskussion. Jeg bliver alting revet lidt med af event, hype og forventning og finder det ganske underholdende at følge med i, men jeg finder ikke pungen frem, hvis ikke tøjet lever op til de shoppingkriterier, jeg altid har: Kan jeg lide det? Vil jeg komme til at bruge det? Har jeg råd til det? Og er prisen fornuftig i forhold til produktet?

I H&M x Balmain må jeg stort set svare nej til det hele. Jeg kan lide enkelte styles fra kollektionen, men det meste af tøjet finder jeg tacky, cheap og overgjort med pasformer, som kun få kan bære uden at se fjollede ud i mine øjne. 

Ville jeg komme til at bruge det? Nej, alt for sjældent. Alt tøjet er festtøj, og jeg mener ikke bare almindeligt gå-i-byen-tøj, for der er os danskere tit ikke mere fine, end at jeans og sneakers sagtens kan bære os gennem natten. Jeg snakker den slags fester, som man ikke er til særlig mange gange i løbet af et år. Et par af tingene kunne jeg godt forestille mig se cool ud på nogle kvinder, men ikke mig. 

Har jeg råd til det? Meget lidt af tøjet, faktisk. Den pink kjole øverst - ikke min smag overhovedet - koster fx 3000 kroner, og meget af tøjet ligger faktisk på 1500 kroner og derover. Nogle ting kan erhverves for 700 kroner og 1000 kroner, men det er stadig mange penge i mit budget. Jeg ville måske have råd til en enkelt ting under 1000 kroner, men så skulle jeg også være sygt vild med tingen.
Er priserne fornuftige? Ikke i mine øjne. Det er stadig H&M. De ting, jeg bedst kan lide, er dog nogle af de lidt billigere stykker tøj - de enkle ting, men jeg synes stadigvæk, at de har sat priserne højt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar