
I går så jeg første afsnit af programrækken Modearkivet på DR2, som er noget så dejligt som et godt, dansk produceret modeprogram på dansk fjernsyn. Der er allerede kommet en del afsnit, så det er sandsynligt, at I alle har hørt om det, og måske også set det. Ellers er det jo nemt at finde det på dr.dk og se det nu... eller når det passer jer.
Første afsnit handler om denim og brug af denim gennem i historien. For en lille modenørd som mig er det måske småt med ny information, men jeg nyder programmets format. Det er dokumentarisk med billeder fra DRs arkiv, nye billeder af folk fra gadebilledet, små reportager fra arbejdspladser i Danmark, der arbejder med mode samt personlige kommentarer fra Tordenskiolds soldater (you know, modefolket i Danmark, der er altid er med. Uffe Buchardt, Eva Kruse, Lotte Freddie, Nørgaard - far og søn, Charlotte Torpegaard m.m.). Programmet har fundet en god balance mellem mode for modefolket og mode som i "vi går alle med tøj". Jeg kan godt lide reportagerne fra en tøjbutik i provinsen og fra virksomheden Kansas, der laver arbejdstøj. Det fik programmet dejligt ned på jorden. Jeg glæder mig til at se nogle flere programmer.
Nu vil jeg dog vise lidt denim her på bloggen:)


^Bob Dylan var også glad for denim.
^I halvfjerserne gik alle med denim. Ifølge Modearkivet kalder man halvfjerserne for den blå generation. Her er det Jane Birkin, der gjorde de løse, slidte, flared jeans til den nemmeste måde at se cool ud på.
^Her der det klassisk arbejdstøj designet af den danske gigant på området Kansas. Denim er nemlig et godt og slidsomt materiale. I 1970'erne ville man gerne ligne arbejdsfolket.

^I 1980'er begynder vi at få mærkejeans. Calvin Klein og Gucci får folk til at betale mange penge for et par jeans.






^I 2009 lærer vi ordet Balmania. Det franske luksusmærke Balmain har sendt iturevne, slidte, bleached bukser ned af catwalken tilsat militærjakker med bling. Bukserne koster mellem 10-15.000 kroner, men sælger ikke desto mindre. Trenden får desuden ethvert highstreet mærke til at sende deres version af den "ødelagte" buks på gaden.
^Afklippede denimshorts er enhver festivalgæsts must-have. Især hvis man er fashionista og fan af Kate Moss, Alexa Chung og Kate Bosworths stil.
^Levi's er stadig et af de hotteste jeans-mærker i verden. Denne reklame var et hit i min verden, da der hang gigantiske plakater i metroen og gjorde dagens transfort lidt mere saftig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar