tirsdag den 13. august 2013

Ad Campaign review AW13 part IV



Da jeg så Chloés kollektion i februar (marts?) var jeg ikke helt solgt. Den føltes meget alvorlig, mørk og knap så luftig, let og romantisk, som jeg normalt forbinder med Chloé. Når jeg ser kollektionen igennem nu, så er jeg ret vild med den. Jeg er stadig ikke helt sikker på, at jeg finder den "Chloé" nok, men jeg ville elske at eje alt fra kollektionen. Det er virkelig lækkert. Dygtigt tøj.

Kampagnen denne vinter er heller ikke så Chloé. Der mangler et eller andet? Måske er den for kold i farverne? Måske er modellerne ikke så spændende? Måske er det noget med håret... modellerne i Chloé-kampagner havde altid det bedste hår. Måske mangler jeg det der 1970'er retro-romantiske, som gik igen med både Phoebe Philos og Hannah McGibbons Chloé?

Kampagnen er pæn, bevares. Og jeg er som sagt også blevet overbevist om kollektionens dygtighed, men nuværende chefdesigner Claire Weight Keller mangler at kunne tryllebinde én noget mere... skabe mere varme. High fashion handler ikke kun om dygtigt tøj, men også om stemning. Ellers bliver man glemt i mængden af rigtig dygtigt tøj.



Cara Delavigne er ansigt for Mulberry i denne sæson. Det er en virkelig sød kampagne. Alle uglerne er herlige, og der er noget vildt smukt over en gammel stue, som naturen ligesom er flyttet ind i. Kollektionen er pæn, Cara er smuk og uskyldig på billederne. Jeg vil kalde hele konceptet mere end godkendt. Det bliver spændende at se, om Mulberry ændrer konceptet med disse altid eventyrlige kampagnen, nu hvor chefdesigneren Emma Hill er stoppe med denne sæson?



Edie Campbell er en af de modeller, der ligger krop og ansigt til flest prestigefulde kampagner i år. Her spiller hun forskellige kvinder for Lanvin, og det gør hun meget godt. Jeg kan rigtig godt lide billederne. Jeg kan lide farverne, lyset, stylingen. Der er masser af detaljer at kigge efter, og man kan lige forestille sig, hvem kvinderne er. Lanvins kampagner indeholder altid en vis quirk og humor, og det kan jeg godt lide. 

 



Så er det en af mine absolutte yndlingsmodeller for Salvatore Ferragamo. Daria Werbowy er også blandt de modeller med flest kampagner under bæltet i år, og det er godt at se hende tilbage hos Ferragamo efter et par års pause. Kampagnen er pæn, men også ret kedelig. Kollektionen er ret flot, og tøjet bliver vist fint frem.. Daria Werbowy ser eksklusiv ud på billederne... Den skal nok gøre sit arbejde fint. Men ... zzz... hvis det ikke var Daria, havde jeg nok ikke brugt frem linjer på den:)



Bottega Veneta har hyret Raquel Zimmermann i denne sæson som frontfigur for kampagnen efter danske Freja Beha lagde figur til det italienske luksusmærke i foråret. Frejas kampagne var langt bedre, synes jeg, men kollektionen var også bedre i foråret. Det bliver lidt for blah her. Det er pænt nok. Jeg har bare ikke så meget at sige til billederne ellers... Jo, manden på første billede er i dansker og hedder Matthias Lauridsen. Han er en kanonsuccesfuld mandlig topmodel.




Karl Lagerfeld har det med vælge nogle modeller ud som muser, som han så eksponerer i en periode så meget som muligt. Nogle gange holder muserne kun ved ganske godt, men enkle holder ved i lang tid: Freja Beha, Saskia De Brauw, Stella Tennant... Lige nu hedder musen Asleigh Good. Jeg kan ikke helt se, hvad der gør hende muse-værdig, men pyt pyt...
I denne kampagne har hun fået hår som i en musikvideo fra 90'erne. Det er ikke i sig selv pænt, men jeg kan godt lide referencen. I det hele taget kunne dette været kulissen til en musikvideo fra 90'erne. Soo Joo og Chiharu Okunugi er også med i kampagnen.
Jeg er imidlertid også lidt skuffet, for kollektionen kommer ikke helt til sin ret. Kulissen matcher ikke rigtig kollektionens stemning, og jeg er generelt ikke så vild med så meget hvid baggrund til eksklusive kampagner. Det ser ikke så lækkert ud på glittet papir. Hvad jeg godt lide er, at der faktisk er et koncept, en historie. Det er altid sjovt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar