mandag den 20. juli 2015

Dress Code-erfaringer fra et år med bryllupper


Jeg tænkte - apropos sidste indlæg, hvor jeg fortæller, at jeg har været til fem bryllupper på to år, at jeg ville videregive mine erfaringer omkring tøjet... jeg har selv været lidt usikker til alle bryllupper, om jeg nu var fin nok... Alle bryllupper er forskellige, men jeg vil nu alligevel vove at påstå, at de bryllupper, jeg var til, repræsenterer danske bryllupper rimelig godt.

De bryllupper, som har en reception efter vielsen med efterfølgende pause, før selve festen, giver gæsterne mulighed for at skifte tøj. I nogle kredse vil etiketten være kort kjole til receptionen og lang kjole til aftenfesten. Langt de fleste vælger dog at beholde den samme kjole på hele dagen, medmindre indbydelsen lægger vægt på noget andet. Man skal altså normalt ikke føle sig forpligtet til at skifte eller til at anskaffe sig to kjoler.

Langt de fleste gæster kommer i korte/midi kjoler, hvis intet andet er forlangt. Lange kjoler er flotte, men hvis det ikke giver mening at investere i en gallakjole, så skal man lade være. Der har højst været en lille håndfuld kvinder til hver fest i lange kjoler. Resten har været kortere.

Der er altid folk, der i mine øjne ikke er specielt fine i tøjet fx har en kjole på, jeg ville kalde hverdagsagtig. "Festtøj" betyder noget forskelligt for folk, så man skal tage det roligt: man skal nok være fin nok! 
Man skal ikke tro, at bare fordi der står bryllup på invitationen, så går der skrud i den: Det er stadig "bare" en fest. 

Kan man være for fin? Jeg synes, at man skal give den gas, hvis man har lyst. Mange laver heldigvis en dress code i indbydelsen, så gæsterne ikke rammer helt ved siden af. Det er en god ide at vide på forhånd, hvordan underlaget til festen er. Skal man være meget udenfor, kan det være, at man skal finde nogle flade sko eller i det mindste lade de sylespidse hæle være derhjemme. Hvis brylluppet har et andet tema eller stil end "almindelige" bryllupper, bør det stå i indbydelsen.

Normalt er sort ikke en farve, man bør tage på til bryllup, men få mennesker læser Emma Gad i dag, og jeg har set sorte kjoler til (næsten) alle bryllupperne og ingen løftede øjenbryn. Hvid skal man dog holde sig fra! Til det seneste bryllup var blå den helt store kjolefarve. Brudens bedste veninder var fx alle i blå, uden det var planlagt.

Der er også regler for mænd, men det ved jeg ikke så meget om. Et jakkesæt med skjorte og slips/butterfly er det normale, vil jeg sige. Til det sidste bryllup var der folk i mindre formelt tøj, men jeg synes personligt, at det er sjusket at komme til bryllup i fx jeans og kortærmet skjorte. På den anden side, skal der også være plads til folk, der ikke lige har råd til at anskaffe sig et Tiger of Sweden-jakkesæt (the go-to brand blandt de mænd, jeg kender). I mine vennekreds styrer drengene det selv, og jeg fornemmer, at de synes, det er lidt sejt at skulle i jakkesæt og være voksne and all that jazz, så jeg har ikke rigtig blandet mig.

Anyhoodles, hvis I skal til bryllup snart, så god fest:)

ps. billedet øverst er fra et bryllup d. 20. juni år, hvor Bjarke og jeg samt et par venner inspicerer området i pausen mellem reception og festmiddag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar