fredag den 8. januar 2016

Modekampagner spring / summer 2016: Part I



Jeg lægger ud med Saint Laurent Paris i denne sæsons gennemgang af modekampagner, fordi det er en af de kampagner med en dansk model i front.
Det ubeskrevne blad Signe Lund poserer for chefdesigner Hedi Slimane i sæsonens kollektion inklusiv den tiara, modellerne også bar på catwalken. Billederne er i sort og hvid, som man efterhånden har vænnet sig til for SLP, men denne gang er de simple studio shots juxtaposed med forladte udendørsbilleder på den anden side (de to billeder, jeg har valgt, har godt nok det samme alternative shot). Der optræder også en anden model i kampagnen , men jeg har af åbenlyse årsager valgt to billeder med Signe i front.



Versace med Raquel Zimmermann, Gigi Hadid og Natasha Poly i front. Det er ikke ligefrem diversitet, kampagnen her fremaner, men der er til gengæld en vis alderspredning fra den unge instagram superstar Gigi Hadid til de garvede supermodeller Raquel Zimermann og Natasha Poly. Jeg er glad for at se Raquel tilbage på modescenen efter et par års pause fra hendes siden. Hun er magnetisk på billeder. Gigi er tilgengæld en af de modeller, som når bredt ud, da hun er kendt på instagram sammen med især Kendall Jennner. De har begge reality show-mødre og søstre, der også er modeller. Gang i dem. Gigi minder mig om 80'er modellen Michaela Bercu, og det er slet ikke skidt med friske, glade modeller i opposition til Natasha Polys midt 00'er garde af kolde russere med knivskarpe kindben. Tøjet? Det er Versace. Kampagnen er fotograferet af Stevne Klein.



Miu Miu er som sædvanlig fotograferet af Steven Meisel og lidt skuffende i mine øjne, fordi den næsten ikke kunne blive mere simpel. Meget unge ukendte ansiger sidder med grå baggrund og hvid kant og kigger udtryksløst ind i kameraet... Om de fleste piger på billederne er modeller eller up-and-coming celebs, ved jeg ikke helt. Jeg googlede Julia Garner (øverst) forleden, da hun også er på forsiden af januars Vogue Italia, og hun er tilsyneladende en ung skuespiller med et par gode roller på cv'et. Hun er med i tredje sæson af The Americans, som jeg endnu har til gode at se, men de to første sæsoner er gode. Jeg venter bare på Netflix opdaterer... Anyways, Miu Miu lever ikke op til tidligere højdepunkter, men heldigvis har selv de kedeligste Meisel-billeder lidt at komme efter.



Alberta Ferretti har denne gang hyret modelveteranerne Liya Kebede og Amber Valletta, der faktisk begge to tilmed har godkendte skuespillerkarrierer. Jeg kan lide resultatet. Ferrettis navn og logo er ikke så high fashion visuelt, men billedmæssigt ser det jo lækkert og stemningsfuldt ud. Landskabet og sollyset er lækkert. Tøjet gør sig godt, og de to modeller er ikke bare smukke, men også forfriskende gamle i forhold til de fleste modeller, som er... hvad.. 17 ½! Amber Valletta fylder 42 år om en måned. Liya fylder 38 år om to måneder. Kampagnen er fotograferet af Peter Lindbergh.


Argentinske Mica Argaranaz for Bottega Veneta er fotograferet af Vivien Sassen. Bottega Veneta må være et af de brands, der skifter mest ud i kampagnekoncept fra sæson til sæson. Ny stil, ny stemning, ny fotograf og ny model - aldrig det samme. Det gør det spændende, men også meget forskelligt i forhold til, om man kan lide det eller ej. Jeg må sige, at selvom jeg er vild med både modellen Mica og fotografen, så kan jeg bedre lide Bottega Venetas kampagner, når de er i naturen eller byen i blødt lys og giver Bottega-kvinden en identitet og tøjet en kontekst. Det er bliver næsten for moderne og konceptuelt med baggrunden her. Jeg ville i det mindste ønske, at man havde droppet den hvide kant og fyldt siden ud med fotografiet. Jeg elsker normalt Micas hår, men her bliver det lidt for rodet og henkastet. Mere styling - blødere hår, måske - eller en opsat frisure, ville have hjulpet lidt.



Typisk Dolce & Gabbanna kampagne, hvor der leges italiensk postkortidyl, hvor man inkluderer alle klicheer om italiensk livsstil, men denne gang er det med med dansk islæt i kraft af den danske model Regitze Christensen. Det er altid lidt nemmere at sluge endnu en af disse DG-kampagner, når der danskere ind over. En anden ændring er, at modellerne denne gang er turister og ikke "italienere" selv, hvilket gør, at vi udover Regitze får en lidt mere blandet etnisk gruppe gruppe af modeller. Leida Nneida, Cong He, Luma Grothe, Paulin Hoarau m.m. indgår i kampagnen, der i øvrigt er fotograferet af en af designerne selv. 



Chanel er som altid fotograferet af Karl Lagerfeld selv. Den er også som de sidste fem år stylet af Carine Roifeld. Lineisy Montero og Mica Argaranaz er modellerne i denne sæson, og at man har to latinas, hvor den ene er sort, er vist en first for Chanel. I hvert fald i de seneste mange år. Modellerne er model it-girls lige nu, så det er egentlig ikke overraskende. De er virkelig flotte.
Looket ligner noget, vi har set før. Typisk Chanel-kampagne efter Carine er kommet til. Jeg foretrækker Chanel fra Freja-årene. Også Darias Chanel-kampagner er lysår over disse. Jeg glæder mig nu til at se dem på tryk.



Der er intet nyt over Giorgio Armanis kampagne. Hvert år er det en ny model, der står og poserer i et studio eller udenfor. Jeg har ikke identificeret modellen endnu. Jeg kan entet ikke genkende hende eller også er hun total ukendt. Tøjet tager sig ikke så godt ud. Det ser en smule katalogagtigt ud, men hun er da køn.

Update: Modellen hedder Birgit Kos.



Giorgio Armanis billigere mærke Emporio Armani var lavet en mere dynamisk kampagne end storebror. Jeg kan faktisk bedre lide denne kampagne; måske kan jeg bedre lide farverne?




Louis Vuitton har igen igen brugt mere end en fotograf, så jeg har denne gang taget hele tre billeder med fra deres kampagne... Det er lige som i Series 1-3 Bruce Weber og Juergen Teller, men denne gang har man inkluceret Tetsuya Nomura, som vel ikke rigtig er en fotograf, men en...illustrator. Den ene del af kampagnen er nemlig computeranimeret. Jeg ved ikke, om "modellen" er med i Final Fantasy eller hun bare ligner en karakter derfra, men stilen falder helt sikkert i mange asiaters (japaners) smag. Jeg forestiller mig, at mange europæere vil foretrække de levende modeller, især Webers billeder fra gaden. Tellers set ligner lidt Chanel ss07, men billederne passer tilgengæld vældig godt til stilen fra showet i september. Ingen Freja i denne omgang, desværre.



De seneste sæsoner er Salvatore Ferragamo gået væk fra at hyre absolutte supermodeller som Gisele og Daria Werbowy og over til lidt nyere it-modeller. Denne gang har vi blandt andet hollandske Maartje Verhoef og kinesiske Jing Wen. Derudover medvirker Julia Von Os også. Resultatet er fint - ikke noget særligt, men det passer umiddelbart til brandet.



Jeg elsker, at Boss er kommet ud af studiet og ud i naturen i denne omgang. Det gør heller ikke noget, at de har booket den alt for smukke og fotogene model Anna Ewers, der ligesom brandet er tysker. Det er skridt i den rigtige retning. Det er ikke nogen kampagne, der stikker ud og tiltrækker en masse opmærksomhed. Nogle vil sikkert kalde den kedelig, men jeg tror, den gør, hvad den skal for Boss. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar